Venom

Angyalbőrbe bújt Ördög

Automata váltó csere
Gyors megoldás kell!

Ezek az automata váltók nem igazán szokott tönkre menni, de ki tudja hogy használták az autót előttem. Mi a jelenség és mit lehet tenni, ha tönkre megy?

106453489_602569483704990_587342491517692171_n.jpg

Ezeket a BMW 535D-ket kizárólag automata váltóval szerelték a nagy nyomaték miatt. Van aki szereti az automata váltót és van aki kifejezetten ellene van. Egy biztos, lehetőség szerint nekem nem is kell más. Nem mondhatni, hogy ezek a ZF váltók kényesek lennének vagy rossz konstrukció lenne, nekem még is meggyűlt a bajom ezzel is.

image_2.jpgAz automata váltók már több mint 100 éves technikai fejlődésen estek át. Manapság már nem újdonság senkinek. ZF Friedrichshafen AG által gyártott 6 sebességfokozatú 6HP26 automata váltót nagyon sok komoly autóba szerelték mint pl.: Aston Martin DBS V12, Bentley Continental GT, Audi RS6, Range Rover Sport, Jaguar XK8, Aston Martin DB9, Hyundai Genesis, Rolls-Royce Phantom, Bentley Arnage, Bentley Brooklands, Maserati Quattroporte és még sorolhatnám. Esetünkben ZF 6HP26Z S2TBA-ról lenne szó, amely egy sport váltó.

Mi az az automata váltó?
A klasszikusan automata váltónak (hidromechanikus váltó) nevezett egység tulajdonképpen két fő részből áll: egy hidrodinamikus nyomatékváltóból (konverter), és egy mechanikus sebességváltóból. Az alapelve teljesen más, mint a kéziváltóé. Nincs súrlódótárcsa (kuplung), nincs szinkrongyűrű, ezeket a konverter és bolygóművek helyettesítik.

Lehetséges hibák ennél a típusnál:

  • wandler probléma
  • mágnesszelep probléma
  • vezérlő (Mechatronic) tömítés probléma

Esetünkben a jelenség:
Valószínű, hogy nálam a legutóbbi történt. A hibát leginkább úgy tudnám leírni, hogy olyan volt, mintha csúszna a kuplung ami ugye ebben nincs. Ráléptem a gázra és nem találta a fordulat a helyét. Hol felugrott, hol le. Amikor ráléptem a gázra, kicsit későn indult meg az autó. Minél nagyobb volt a "nyomaték" vagy a terhelés, annál inkább kimozdult a mutató. Beszélve több szakemberrel, arra jutottunk, hogy későn jön meg az olajnyomás, pedig első gondolatunk a wandler volt (aminek meghibásodása tipikus az automata váltóknál úgy, mint kézi kapcsolásnál a kuplungszerkezet)

Mi az a wandler?
A wandler név a német drehmomentwandler szóból származik. Hazánkban számos elnevezése elterjedt ennek az alkatrésznek, úgy, mint a konverter, ufó, turbina, citrom, tök. Dióhéjban a wandler egy olyan kuplung a motor és a váltó között, amely az erőt hidraulikus úton viszi át. Ezért is a hivatalos neve hidrodinamikus tengelykapcsoló

Mindig akad több lehetőség:

  • Automata váltó teljes felújítása
  • Bontott váltó vásárlása
  • Kézi kapcsolású szett beépítése

Az automata váltó felújítása 600-650.000 forintot vett volna igénybe, de minimum kettő hét autó nélkül nagyon sok nekem. Valamikor persze eljön annak is az ideje.

Mivel csak automata váltóval szerelték ezt a típust, így meg sem fordult a fejemben, hogy manuálisra alakítsam sőt, kifejezetten szeretem az automatát.

106361893_331540724506504_4650068863005355184_n.jpg

Bontottat álltunk neki keresni, egy akadt is elég hamar, ami felettébb meglepő mert ritka. 200.000 forintért (úttal együtt) sikerült beszerezni az automata váltót egy (állítólag) keveset futott autóból. De ennyivel még nincs vége! Felrakás előtt kapott új MANN-Filter szűrőt és új Febi olajat, ezek mindössze 95.000 forintban kerültek. Viszont amikor le lett szedve az automata váltó, át lett nézve a hajtás és kiderült, hogy rossz a hardy tárcs és a diffi is. Hardy tárcsa 31.000 forint volt a Febi márkájú. A Differenciálműből bontottat de a gyárit kapja, pontosabban ugyan abból az autóból, amiből az automata váltó van. A Diffiért 45.000 forintot kell fizetnem postai utánvéttel együtt, de akkor már ebbe is új olaj került. Ez utóbbi megint nem egyszerű, mert nem mindegy az áttétel, kizárólag 2.65 kell amit ugye csak 6HP26Z S2TBA-hoz raktak. A profi munkát a GPgarage végezte és innen is köszönöm neki a gyors és precíz munkát, aminek a díja mindössze 65.000 forint volt.

Az események és a tesztelés zajlik, ám nem alakulnak jól a dolgok. Amint kiforrja magát a dolog, megírom.

Összes költség: 4 nap és 405.000 forint volt.

Mi az a differenciálmű?
A differenciálmű, magyar nevén kiegyenlítőmű egy mechanikai szerkezet, amelynek feladata a hajtott oldalak felé a nyomaték átvitele, fordulatszám-különbség lehetővé tétele mellett. Járművekben, a hajtott tengelyen történő felhasználása a legismertebb.

Mi az a Hardy tárcsa?
A Hardy-tárcsa tulajdonképpen egy rugalmas, a kardáncsuklót helyettesítő, tengelykapcsoló. Több területen alkalmazzák kardáncsukló helyett. A Hardy-tárcsa egy kör alakú rugalmas közgyűrű segítségével teszi rugalmassá a kapcsolatot. A tengelyvégekre azonos kialakítású háromágú villát szerelnek, ezen villákat textilbetétes gumilapon keresztül kötik egymáshoz. A gumilapon hat darab perselyezett furat található, ezekhez rögzítik 60°-ban elforgatott helyzetben a kapcsoló feleket. A rögzítési pontok közötti gumilap képes eltűrni 1-2°-os szögeltérést a tengelyek között, valamint a tengelyirányban terjedő rezgéseket is csillapítja.

A bejegyzés trackback címe:

https://venombmw.blog.hu/api/trackback/id/tr9916126656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Venom

Egy E61 35D élete. Ötletek, tippek és hasznos tanácsok BMW E60/E61 szériával kapcsolatban. Valamint egyéb érdekességek a márkáról.

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása