Feszültség volt, a lelkemben. Szinte egyik napról a másikra elment a töltés, a szerencse a szerencsétlenségben, hogy otthon merült le teljesen az akkumulátor. Volt-e előjele, hogy a végét járja a generátor? Talán, csak nem vettem figyelembe.
Generátornak nevezzük azokat a forgó villamos gépeket, amelyek a tengelyükön közölt mechanikai munkát villamos energiává alakítják. Biztosítja az akkumulátor töltöttségét, ezáltal folyamatos energiaellátását biztosít a fogyasztóknak.
Mi történt?
A feszültségszabályozó szénkefék elkoptak. A töltés megszűnt, akkumulátor merülni kezdett. Mivel tele van elektronikával az autó, ez elég nagy probléma. Egyre több hibaüzenet jelent meg a műszerfalon (tiszta karácsonyi hangulat) és a váltó sem tudott elváltani. Hogy megyek így dolgozni? Gyors megoldás kell, mint mindig.
Mi a megoldás?
Volt több alternatíva is. Az első a bontott generátor 25.000 forintért, ami ki tudja mikor ért volna ide. Nekem munkaeszköz az autó, így még aznap megoldást kellett keresnem a problémára. Gyári feszültségszabályozó 30.000 forint lett volna kedvezménnyel a második lehetőség. De akkor még nem volt biztos, hogy az a baja és kísérletezni nem volt időm. Többen mondták, hogy újítsam fel, de azt ki tudja mikor készült volna el , amit (mint ahogy azt már említettem) nem tehetek meg a jelenlegi helyzetben. Én a negyedik lehetőség mellett döntöttem: veszek új generátort. Ez mind szép és jól hangzik, addig amíg nem közölték az árát: gyári új generátor 300.000 forint. Az alkatrész üzletben ment a matek és kiderült, hogy lehet kapni felújítottat. Szuper! QWP által felújított Valeo (gyári) generátor 45.000 + 23.000 betétdíj (ha visszaviszem a régit, visszakapom azt a pénzt) és még aznap megkapom, valamint egy év garancia is van az alkatrészre. Legutóbbinál jobb ajánlatot nem is kaphattam volna.
Délutáni órákban csörög a telefon, hogy itt a cucc! Természetesen ha már generátort cseréltem, akkor már cserélek hosszbordás szíjat is, ami Continental-ból csak 8.000 forint. Amikor felnyitod egy ilyen autó motorháztetejét, rájössz, hogy ez nem fél órás mutatvány, azaz jó nagy szívás lesz. Nagyon rossz helyen van és sokminden gátol a munkában is. Le kellett bontanom az alábbiakat: Alsó védőburkolatok, a motorburkolatot, a zárhíd felső részét (amiben a motorháztető záródik), hűtőventilátort. A vízcsöveket kettő helyen szét kellett húzni, egyik hely a hűtőfolyadék termosztát, másik a hűtővíz tartály, hogy tudjuk mozgatni a csöveket, így nem fog eltörni/sérülni. Továbbá az egyik intercooler cső is leugrott, aminek a másik vége az EGR szelepre megy. Még így sem volt egyszerű! Az autó áramtalanítása után leszedjük a generátor hátulján található negatív csatlakozót, amit a pozitív kábelek követnek. Utóbbit egy csavar fogja, de az olyan rossz helyen van, hogy "az csak na!" A szíjat meglazítjuk, valamint el kell távolítani az egyik (alsó) feszítőgörgőt, hogy hozzá férjünk a generátort rögzítő csavarhoz. Ebből kettő van. Amint azokat kiszedtük, nagy nehezen ki fogjuk forgatni a generátort, legalább is én azt hittem. El kellett távolítanom a szervószivattyú szíjtárcsáját, mert nagyon útban volt és féltem, hogy a hűtő megsérülhet, mert nem védi semmi a ventilátor hiányában.
Az összerakás már sokkal gyorsabban ment és kevésbé volt szenvedés, kivéve a hosszbordás szíj. Fűztem jobbra-balra, mindig maradt fél méter (körülbelül kettő méter hosszú). Egy kis telefonos segítséggel kaptam egy ábrát, amin jól látszik, hogy kell felfűzni. Amint fent volt a generátor, visszaraktam az akkumulátor sarukat és töltőre tettem a gépet, így amíg visszaszereltem az eltávolított alkatrészeket, töltött annyit, hogy beinduljon. Az első indításnál azért akadt hibaüzenet, mint pl.: az aktívkormány hiba, valamint túl nagy a feszültség, de ezek pár kilométer megtétele után elillantak. A legnagyobb öröm számomra az volt, hogy 11.5V után már 14.4-14.8V feszültség van. Ez annyit jelent, hogy a probléma orvosolva.
Mindez megvolt egy délután alatt 53.000 forintból, mert a régi generátorért visszakaptam a 23.000 forint betétdíjat. Sokkal nyugodtabb vagyok, mint egy bontott generátorral, az egy év garancia miatt, valamint ez egy teljesen felújított alkatrész. Az ára is teljesen elfogadható. Gyűrhetjük tovább az aszfaltot!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.