Aktív fejtámla? Zenél vagy masszíroz? Nem! Csupán biztonságot nyújt, a nyakcsigolyák sérülésének elkerülése ráfutásos baleset során.
2007 őszétől még magasabb szintű utasvédelmet garantálnak a BMW személyautói, ugyanis a 6-os és 5-ös sorozat, valamint az X5 és a X3 modellcsalád minden tagja megkapja az új fejlesztésű aktív fejtámlákat, amelyek ráfutásos baleset alkalmával jelentős mértékben csökkentik a nyaki csigolyák sérülésének kockázatát. A gépkocsi biztonsági elektronikája a lehető legrövidebb idő alatt gondoskodik róla, hogy ütközéskor akár 60 mm-t előre és 40 mm-t feljebb mozduljon a fejtámlák elülső része. A támla így még azt megelőzően közel kerül az utas fejéhez, hogy az hirtelen hátra lendülne a fellépő erõk hatására. Mindez nagyban fokozza a fejtámlák rögzítő és stabilizáló hatását, és jelentősen csökkenti a nyaki csigolyák meghúzódásának vagy sérülésének kockázatát.
Az ostorcsapás-nyaksérülésként is ismert nyakcsigolya-szindróma (NCS-szindróma) az egyik leggyakoribb sérülés közúti balesetek alkalmával. Olyankor alakul ki, amikor hátulról hirtelen nagy erőhatás éri az autót. Sokszor akkor is fájdalmas következményekkel jár, ha városban, kis sebességnél következik be. A BMW a ráfutásos balesetek elkerülése végett már 2003-ban bevezette a kétfokozatú féklámpát. Ennek lényege, hogy nagyobb felületen kezd világítani különösen intenzív fékezéskor, és egyértelműen jelzi a jármű mögött haladóknak, hogy nekik is erőteljesen fékezniük kell. A BMW új aktív fejtámlái akkor is járulékos védelmet nyújtanak az utasoknak, amikor már nem kerülhető el a baleset.
Kényelmes, biztonságos, egyénileg állítható:
Korszerű kétrészes kivitelérõl lehet felismerni az aktív fejtámlát: a támlatartóból és az elmozdulni képes párnázott támlából áll. Az oldalán található gombbal ki-ki kényelmesen, egyéni igényének megfelelõen állíthatja be a magasságát: három fix ponton rögzíthetõ 30 mm-es tartományon belül. Ütközéskor rugóerõ hatására akár 60 mm-t előre ugrik, és a fej közvetlen közelébe áll a párnázott támla. Egyúttal felfelé is mozdul, legfeljebb 40 mm-t.
Az aktív fejtámla egy másik változata a BMW komfortülésén teljesít szolgálatot: ezen a támla síkjából kiemelkedő párnák találhatók oldalt. A komfortülés esetében ez váltotta le a korábban használt aktív fejtámlát.
A légzsák vezérlése aktiválja a fejtámlát:
Az aktív fejtámla mindkét változatának belsejében piroaktuátoros kioldású rugós mechanika található. A begyújtott aktuátor kioldócsapot, az pedig kioldólemezt hoz mozgásba. A helyéről elhúzódó lemez mögül kiugró rugók hatására mozdul el előre és felfelé a fejtámla. A piroaktuátort a légzsák vezérlőegysége gyújtja be, amikor ráfutásos balesetet érzékel a rendszer. A fentiekből adódóan a BMW aktív fejtámlái nagyon gyorsan és hatékonyan veszik elejét az „ostorcsapás-nyaksérülés” kialakulásának.
Az aktív fejtámla nemcsak jobban rögzíti és stabilizálja a fejet, mint a hagyományos, hanem kényelmesebb is. Mivel nem kell szorosan hozzásimulnia a fejhez, kellemes távolságban marad tõle menet közben, szemben a helyesen beállított hagyományos fejtámlával, amely túlzott közelsége miatt zavaró lehet menet közben.
Miután működésbe lépett az aktív fejtámla, figyelmeztető üzenet jelenik meg a műszerfali kijelzőn. Arra emlékezteti az autó tulajdonosát, hogy fel kell keresnie a legközelebbi BMW márkaszervizt a piroaktuátor újbóli üzembe helyezése végett.
Forrás: autosoldalak.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.