Venom

Angyalbőrbe bújt Ördög

Kartergáz
Mi is az?

pokakimprichinamdizeldimitsizimilisinimd-3abb14e2.jpgA belső égésű (benzin vagy dízel) motor működési elvéből adódóan a forgattyúsház és az égéstér nem zárható el egymástól hermetikusan. Működés közben a belsőégésű motor égésteréből üzemanyag, levegő és pára keveréke a dugattyúgyűrűk mellett bejut a forgattyúházba (karterba). Ezt nevezzük kartergáznak.

Minden motor termel némi kartergázt, de minél kopottabb a motor, minél rosszabb állapotban vannak a tömítések, annál jelentősebb ennek a mértéke. Mivel az autó korának előre haladtával romlik a hengerfal és a gyűrűk állapota, ezért a probléma az idősebb autókat sújtja leginkább. A korom és az elégtelen égés miatt keletkező szennyeződések lerakódnak a gyűrűkön és rontják azok tömítő képességét. A megnövekedett kartergáz hatására csökken a motor teljesítménye, ugyanis kevesebb gáz áll rendelkezésre a dugattyú lenyomására. Nő az üzemanyag-fogyasztás is, hiszen a megszokott teljesítmény leadásához több üzemanyagra van szükség, ami a károsanyag-kibocsátást is rontja.

Ugyancsak a kartergáznak (is) köszönhetően felhígul és szennyeződik az olaj. Ez azt jelenti, hogy az olaj gyorsabban elhasználódik, rövidebb ideig tudja ellátni a feladatait, és ha nincs időben lecserélve, akkor nem tud kellőképp védeni a kopástól. A hatás azonban nem egyirányú. Ha nem az előírásoknak megfelelő motorolajat használjuk, azzal felgyorsíthatjuk a motor kopását és ronthatjuk a tömítések állapotát, ami, mint a fent leírtakból következik, növeli a termelődő kartergáz mennyiségét.

Ugyanakkor fontos tudni, hogy a belső égésű motorban a hengerfal és a dugattyúgyűrűk találkozásánál a motorolajnak tömítési feladata is van. Egy nem megfelelő minőségű motorolaj az adott helyzetben egyszerűen nem képes ezt a feladatát ellátni, ezzel fokozva a fentebb leírt jelenséget, mely ráadásul a motorolaj fogyásával is párosul.

A motor várható élettartama és a mérsékelt kartergáz képződés érdekében, mindig használjunk az autógyártó előírásainak megfelelő motorolajat és cseréljük azt az előírt periódus szerint. Ha a probléma már komoly, azaz a kartergáz termelődés jelentős méreteket öltött, akkor szerelő bevonására és általában motorfelújításra van szükség.

Forrás: Olajinfo

A bejegyzés trackback címe:

https://venombmw.blog.hu/api/trackback/id/tr9514911406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Venom

Egy E61 35D élete. Ötletek, tippek és hasznos tanácsok BMW E60/E61 szériával kapcsolatban. Valamint egyéb érdekességek a márkáról.

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása